"همیشه می توان تولدی دوباره داشت..به روز شدن شبهای یکشنبه "
تاریخ یعنی تعین و تحدید وقت..یا بصورت حضوری است یا حصولی.
گاهی شما در تاریخ گذشته زندگی کرده اید و آن تاریخ را دیده ایدوگاهی بواسطه دور بودن کسی برای ما نقل میکند یا ما نوشته ای را میخوانیم و از آن تاریخ آگاه میشویم.یادِ حادثه ی کربلا در فرهنگ شیعه علم حضوری به آن تاریخ است یعنی شیعه هیچگاه خود را از آن دور ندیده و همیشه خود را در صحنه کربلا احساس میکند .احساس میکند که یکی از بازیگران عاشورا است بخاطر همین امر است که نگاه به عاشورا هیچوقت برای او کهنه و دور از ذهن نبوده هرچند از تاریخ آن بسیار فاصله دارد.

این هنر ابی عبدالله (ع)و یارانش بود که با نهضت خود این تاریخ را برای آیندگان تاریخ حضوری کردند.تا شیعیان هیچگاه خود را تنها نبینند! کربلا ریشه ای است که اگر بشر امروز از آن فاصله بگیرد ، پژمرده میشود مخصوصا در عصر مدرنیته (مانند خیلی از ملتها و تمدن ها)
تاریخ حقیقی همین تاریخِ حضوری است، تاریخی که در آن تذکر، تفکر و عزم ایجاد میکند .این «هم وقتی» با عاشوراییان «هم عهدی» حاصل میکند تا هر سال در ماه محرم و برای عده ای هر روز(کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا...هر روز عاشورا و هر زمین کربلا) عهدی جدید بسته وموجبات یاری ولی خدا را فراهم کنند.
در نگاه حضوری به کربلا یک احساس همدلی و «هم وقتی » برای همه انسانها با امام حسین (ع) و تنفر عمیق نسبت به همه شخصیتهای جبهه مقابل حاصل میشود و انسان سازی کربلا از اینجا شرع میشود چرا که اما(ع) انسان کامل است .و نتیجه این طرز نگرش این خواهد بود که کربلا خزینه اسرار و ورود دریک زندگی بی نهایت معنوی خواهد شد...
ادامه دارد....
ان شا الله در ماه محرم یک شنبه ها و پنج شنبه ها به روز خواهم بود و این بحث رو سلسله وار ادامه میدم شما هم من رو با نظرات و آرا خوبتون یاری کنید..

منبع کتاب کربلا مبارزه با پوچی ها،اصغر طاهرزاده ج1و2





طبقه بندی: فضایل اخلاقی، 
برچسب ها: کربلا، عاشورا، عهد و پیمان،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 15 آذر 1389 | توسط : قطره | نظرات()