"همیشه می توان تولدی دوباره داشت..به روز شدن شبهای یکشنبه "

با سلام خدمت دوستان گرامی..امیدوارم نمازها و روزه هاتون مورد قبول خدا باشه...
خواستم پست این هفته رو اختصاص به نکته بدم که شاید برای خیلی ها سوال باشه:
اگر پدر و مادر ما به حرام و حلال خدا توجهی نداشتند لقمه حرام خوردن یا مثلا مادر ما هنگام شیردهی وضو نداشته ، پدر مال مردم خور باشد... اثرات بد ناشی از اعمال پدر و مادر بر روی تكوین شخصیت ما چگونه است ؟ درحالی که ما اختیار در این شخصیت سازی نداشتیم!!!این امور چگونه توجیه میشود...


جواب:
1. قرآن ارزش انسان را به تقوا دانسته «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ» گرامى ترین شما نزد خدا با تقوا ترین شماست».( حجرات ، 13) و سعادت انسان را در گرو ایمان و عمل صالح مى داند «وَ الْعَصْرِ، إِنَّ اْلإِنْسانَ لَفى خُسْرٍ، إِلَّا الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ» «قسم به عصر همه در زیانند مگر آنهایى كه ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند».( عصر ، 1- 3)
 2. تقوا و ایمان و عمل صالح در گرو تلاش و سعى خود انسان است، بالاتر فرهنگ قرآن این است كه انسان هر چه دارد از تلاش و زحمات خویش دارد. چنان كه قرآن مى فرماید: «وَ أَنْ لَیْسَ لْلإِنْسانِ إِلّا ما سَعى، وَ أَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرى» «و این كه براى انسان بهره اى جز سعى و كوشش او نیست و این كه سعیش به زودى دین مى شود».( نجم ، 39- 40)
 با توجه به نكات پیش که گفتم لقمة حرام، شیر ندادن با وضو و... هر چند تأثیراتى وضعى روى انسان دارد ولى هرگز مانع صد در صد از پیشرفت و تكامل انسان نمى شود. حرف اصلى را در تكامل و سعادت انسان تقوا و ایمان و عمل صالح مى زند كه آن هم در گرو تلاش و اراده خود انسان است. چه بسیار كسانى كه از پدر و مادر ناسالم، و یا پدر ناصالح به دنیا آمده اند ولى بر اثر تلاش و زحمات خویش جزء بهترین انسان ها قرار گرفته اند، نوعى مسلمانان صدر اسلام از پدر و مادر مشرك و یا فرقة دیگر به دنیا آمده بودند، اما عده اى از آنها به برترین مقامات رسیدند. محمد بن ابى بكر، از پدرى چون ابابكر به دنیا آمد اما از بهترین شیعیان امیرمؤمنان على(ع)و سرانجام جان خویش را در راه او از دست داد و امیرمؤمنان سخت بر او گریست... منتهى ممكن است كسانى كه غذاى حلال خورده اند و شیر پاك نوشیده اند راه تقوا و پاكى را به سهولت بپیمایند ولى كسانى كه این شرایط را والدین براى آنها فراهم نكرده اند، مقدارى مشكلات داشته باشند، ولى به هر حال سلب اختیار و اراده نمى شود و انسان مجبوراً به بدى كشانده نمى شوند، بلكه مى تواند با تلاش و ارادة قوى بر تمام موانع فائق آمده، خود را به قلة كمال برسانند.
کتب جهت مطالعة بیشتر: 1. زمینه هاى فساد در جامعه و راه درمان، على اكبر بابازاده. 2. مسئولیت تربیت، محمد دشتى. 3. آیین تربیت، ابراهیم امینى.





طبقه بندی: اخلاق اسلامی،  فضایل اخلاقی، 
برچسب ها: تربیت، تقوا، عمل صالح، سعادت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 14 شهریور 1389 | توسط : قطره | نظرات()
نمایش نظرات 1 تا 30