"همیشه می توان تولدی دوباره داشت..به روز شدن شبهای یکشنبه "

میهمانى در ماه رمضان، اكرام و رحمت خاص براى روزه داران است. این از روایات مشخص است مثلا:  ماه رمضان، ماهى است كه ابتداى آن رحمت، وسطش آمرزش گناهان و پایان آن، آزادى از آتش جهنم است(1) یعنى، با رحمت الهى به میهمانى دعوت و آمرزیده مى‏شویم و در پایان میهمانى به عنوان هدیه، از آتش جهنم آزاد مى‏گردیم.

وجود شب قدر در این ماه است كه ارزش آن، از هزار ماه بیشتر است و عبادت در آن، نتایج بسیارى دارد و سرنوشت یك سال بندگان در آن تعیین مى‏گردد(2). بدون تردید موفقیت در هر كارى، مستلزم برنامه‏ریزى صحیح است و آن هنگامى میسّر است كه:

الف. برنامه ناظر به اهدافى باشد كه انسان، در پیش روى دارد.

ب. اهداف وقتى از شفافیت برخوردار مى‏شود كه فرصت پیش آمده یا امكانات فراهم شده، به خوبى شناخته و ارزش گذارى گردد.

ج. وقتى انسان ارزش فرصتى را بداند و یا اهمیت نعمتى را درك كند، قدر آن را بهتر مى‏داند و بیشتر از آن بهره مى‏برد.

براى استفاده كامل از ماه رمضان، هر كس باید متناسب با موقعیت شغلى و وضعیت جسمانى و روانى خویش، برنامه ریزى كند. در این صورت باید وقت خود را به چند بخش تقسیم كنیم:

 بخش اول. علم و معرفت

 بخش دوم. عبادت و مناجات

بخش سوم. خواب و استراحت

توصیه‏هاى خودمانی

1. بر ترك محرماتى كه بر اعضاى دیگر لازم گردیده- به ویژه محرمات چشم، گوش و زبان و نیز استفاده از غذاى حلال، اهتمام ویژه‏اى داشته باشیم.

2. در شبانه روز چند نوبت قرآن تلاوت كنیم براى مثال حدود پانزده دقیقه در روز و پانزده دقیقه در شب.

3. دعاها را تقسیم كنیم و آنها را در چند نوبت در شبانه روز بخوانیم.

4. براى استفاده بهینه از زمان در هنگام رفت و آمد، ذكر بگوییم(البته ذكرهاى بدون صدا گفته شودتا شائبه ریا به وجود نیاید).

بهترین ذكر- به ویژه براى رفع بعضى مشكلات ظاهرى و نیز روحى و روانى ذكر «استغفار» و «لا اله الا الله» است.

5. دائم الوضو باشیم و حتى قبل از خواب نیز وضو بگیریم و به بستر خواب برویم زیرا در ماه رمضان، خواب نیز عبادت است و نفس كشیدن تسبیح به حساب مى‏آید.

6. در مجالس بیان احكام و معارف دینى و موعظه، در مساجد یا حسینیه‏ها شركت كنیم. بسیارى از علما و مجتهدان نیز مقیدند، به موعظه و ذكر مصیبت واعظان و سخنرانان گوش فرا دهند.

7. از انجام دادن ورزش‏هاى سنگین، در طول ماه رمضان بپرهیزیم و بكوشیم ورزش‏هاى سبك و آرام (مانند پیاده روى یا نرمش) انجام دهیم.

8. از پرخورى هنگام افطار و سحرى جداً بپرهیزیم زیرا علاوه براینكه چرخه خواب را به هم خواهد زد، از سایر برنامه‏هاى عبادى نیز بهره كافى نخواهید برد.

التماس دعا مخصوصا برای فرج امام زمان عج.

پ ن 1. میزان‏الحكمة، ج 5، ص 2132.

 پ ن 2. همان.





طبقه بندی: فضایل اخلاقی، 
برچسب ها: ماه رضان، روزه، برنامه،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 17 مرداد 1389 | توسط : قطره | نظرات()