"همیشه می توان تولدی دوباره داشت..به روز شدن شبهای یکشنبه "

باسلام خدمت دوستان

آخیش امتحانا تموم شد..اما امتحانای زندگی همچنان ادامه داره...

امتحان یعنی آزمودن و آشكار ساختن حقیقت چیزی[1]  كه هم در خیر استعمال می­شود و هم در شر.[2]امتحان یك سنته ،سنتی الهى[3] وهمیشگی  كه امتحان كننده آن، خداست.[4]تمام جهان، صحنه آزمایش و تمام مردم حتّى پیامبران نیز مورد امتحان قرار مى‏گیرند:«آیا مردم گمان كردند همین كه بگویند: «ایمان آوردیم» به حال خود رها مى‏شوند و آزمایش نخواهند شد؟! ما كسانى را كه پیش از آنان بودند آزمودیم (و اینها را نیز امتحان مى‏كنیم) باید علم خدا درباره كسانى كه راست مى‏گویند و كسانى كه دروغ مى‏گویند تحقق یابد!»[5]

در مقام ادعا هر كس مى‏تواند خود را برترین مؤمن، و فداكارترین انسان معرفى كند، این مقدار ارزش گذاری از طریق آزمون روشن میشود.[6] در این میان آزمایش انبیا شدیدتر از دیگران است. پس از آن آزمایش اوصیاء آنان و از آن پس صفوف مؤمنان؛ هر صفى كه به اوصیا و انبیا نزدیكتر باشند آزمایش مشكل­ترى دارند.[7]زیرا شدت بلیات تابع شدت ادراك استو هر كس عظمت و جلالت ربوبیت را بیشتر ادراك كند و مقام مقدس حق متعال را زیادتر بشناسد امواج امتحانات بیشتری متوجه او می­شود.[8]

هرچند ننتیجه امتحان برای خدا روشن است اما امتحانات الهی فلسفه وجودی خاصی دارند.که به تعدادی از اونا اشاره میکنم.

فلسفه و حکمت امتحان

1- افزایش ایمان و پیدایش یقین:«تعداد( خازنان جهنم) را جز براى آزمایش كافران معیّن نكردیم تا اهل كتاب [یهود و نصارى‏] یقین پیدا كنند و بر ایمان مؤمنان بیفزاید»[9]

2- تربیت :این یك قانون كلى و سنت دائمى پروردگار است كه براى شكوفا كردن استعدادهاى نهفته (و از قوه به فعل رساندن آنها) و پرورش دادن بندگان آنان را مى‏آزماید؛به زبان ساده تا زمانی انسان در مشکلی قرار نگیرد برای رهایی از آن تفکری و عملی از خود بروز نمیدهد.

3- جداسازی صفوف خوبان از بدان:«چنین نبودكه خداوند، مؤمنان را به همان‏گونه كه شما هستید واگذارد مگر آنكه ناپاك را از پاك جدا سازد.»[10]

4- ظهور عمل:امیر مؤمنان على(ع) تعریف زیبایی در زمینه فلسفه امتحانات الهى دارد:

" گرچه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان آگاهتر است ولى آنها را امتحان مى‏كند تا كارهاى خوب و بد كه معیار پاداش و كیفر است از آنها ظاهر گردد"[11]

5- مشخص شدن ادعاها[12]                

6- افزایش روحیه صبر:«و بعضى از شما را وسیله امتحان بعضى دیگر قرار دادیم آیا صبر و شكیبایى مى‏كنید (و از عهده امتحان برمى‏آیید)؟»[13]

این مطلب ادامه داره...ایشالا در پست بعدی.پی نوشتها هم در ادامه مطلب میتونید مشاهده کنید..

[1] -حسینی دشتی، مصطفی؛معارف ومعاریف(دائرة المعارف جامع اسلامی )، تهران، مؤسسه فرهنگی آرایه، سوم، 1379ش، ج1، ص85

[2] - مصطفوى، حسن‏؛التحقیق فی كلمات القرآن الكریم‏، تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب‏، 1360 ش‏،، ج‏1، ص: 336

[3] - «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَیَبْلُوَنَّكُمُ» (حرف «لام» و فعل مضارع و نون تأكید، نشانه‏ى قطعى بودن است)

[4] - سوره مؤمنون، آیه 30«و ما مسلّماً همگان را آزمایش مى‏كنیم!-»        

[5] -سوره عنكبوت، آیه 2-3 «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَن یُترَْكُواْ أَن یَقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لَا یُفْتَنُونَ*وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَلَیَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِینَ»

[6] - مكارم شیرازى، ناصر ؛تفسیر نمونه، تهران‏، ‏ دار الكتب الإسلامیة، 1374 ش، اول، ج‏16، ص: 205

[7] - بهبودى‏، محمد باقر ؛گزیده كافى‏، تهران‏، مركز انتشارات علمى و فرهنگى‏، 1363 ش‏، اول‏، ج‏1  ص : 226

[8] - موسوی خمینی، روح‌الله؛شرح چهل حدیث، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، 1385هـ.ش، سی و ششم، ص246

[9] - سوره مدثر، آیه «31إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِینَ كَفَرُواْ ...وَ یَزْدَادَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِیمَانًا »

[10] -سوره آل عمران، آیه 179« حَتىَ‏ یَمِیزَ الخَْبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ »

[11] - تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 528

[12] - تفسیر نور  ج‏6  ص 68

[13] - سوره فرقان، آیه 20« وَ جَعَلْنَا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَ تَصْبرُِونَ»





طبقه بندی: فضایل اخلاقی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه 20 خرداد 1389 | توسط : قطره | نظرات()
نمایش نظرات 1 تا 30