"همیشه می توان تولدی دوباره داشت..به روز شدن شبهای یکشنبه "

       مجو دوستی عهد از جهان سست نهاد                        که این عجوزه عروس هزار داماد است

«یَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ»(روم /7) : تنها ظاهرى از زندگى دنیا را مى‏بینند و از آخرت و پایان كارها بى‏خبرند

ظاهر دنیا در مقابل باطن دنیا است. حواس ظاهری، فقط زینت دنیا را دریافته، به آن دل بسته، در کنار آن قرار گرفته ، ماوراء آن را که حیات آخرت است و معارف متعلق به آن را فراموش می‌کند و از آنچه که خیر او و نفع او به معنای حقیقی در آن است غافل می شود.

 نکاتی از این آیه شریف:

1) انسان باید ژرف‏نگر و عمیق باشد، نه ظاهربین و غافل. «یَعْلَمُونَ ظاهِراً ... وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ»

2) دنیا بد نیست، غفلت از آخرت بد است. «عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ»                       

 3) علم به ظواهرِ دنیاى مادّى بدون توجّه به آخرت، مورد انتقاد است. «یَعْلَمُونَ ظاهِراً ... عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ»

4) دنیا ظاهر و باطنى دارد و آخرت، باطن دنیاست. «ظاهِراً ... عَنِ الْآخِرَةِ»

 5) توجّه به ظواهر دنیا، سبب غفلت از آخرت است.

 

تفاوت اینجا (دنیا)و اونجا(آخرت)

1.در اینجا تولد و كودكى و جوانى و پیرى و سپس مرگ هست و در آنجا نیست.

2. در اینجا باید كار كرد و تخم پاشید و زمینة مساعد فراهم كرد و در آنجا باید از تخمهاى كاشته شده و زمینه‏هاى مساعد شده در دنیا بهره‏بردارى كرد.

 3.اینجا جاى كار و عمل است و آنجا جاى نتیجه‏گیرى و حساب پس دادن.

 4.در اینجا حیات آمیخته است با مرگ ولى در آنجا حیات محض حكمفرما است، مادّة و جسم آن جهان نیز جاندار است، زمین و آسمانش جاندار است، باغ و میوه‏اش مثل اعمال و آثار تجسّم یافتة انسان، جاندار است، آتش و عذابش نیز شاعر و آگاه است.

5.در اینجا اسباب و علل و شرایط خاصّ زمانى حكمفرماست، حركت و تكامل وجود دارد، در آنجا فقط ملكوت الهى و ارادة الهى ظهور دارد. شعور و آگاهى و به طور مطلق دید و شنید و درك انسان، در آن جهان بسى شبیه‏تر و نیرومندتر است.

6.در اینجا خستگى و دلزدگى و ملال خصوصاً از یكنواختى است.

7.در دنیا انسان همیشه طالب چیزى است كه ندارد و دلزده از چیزى است كه دارد اما در جهان آخرت به حكم آنكه به آنچه در اعماق فطرت و شعور شخصى خود دلبستگى داشته و گمشدة واقعى او بوده است، یعنى حیات جاوید در جوار ربّ العالمین رسیده است به هیچ‏وجه خستگى و ملال و دلزدگى برایش پیدا نمى‏شود....

کدام رو می پسندید؟؟؟

_______________________________

پ.ن1- تفسیر نور، ج‏9، ص: 181

پ.ن2- مجموعه آثار شهید مطهرى ج 2 ج زندگى جاوید یا حیات اخروى، شهید مطهرى

 

 





طبقه بندی: اخلاق اسلامی،  توصیه های تربیتی، 
برچسب ها: دنیا، آخرت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 16 اسفند 1388 | توسط : قطره | نظرات()