"همیشه می توان تولدی دوباره داشت..به روز شدن شبهای یکشنبه "

با سلام خدمت دوستان گرامی..

این روزها ایام میلاد رسول مهر و رحمت رو جشن میگیریم.همچنین هفته وحدت نام گذاری شده است.ایا به راستی ما شعیان با اهل سنت باید وحدت داشته باشیم ؟ایا این وحدت عقیدتی است یا یک نوع وحدت صوری؟وسوالاتی از این دست قبیل..باید در ابتدا بگویم ما با اهل سنت هیچگونه وحدت اعتقادی نداریم یعنی یک نوع افتراق ماهیتی بین ما وجود دارد.اما وحدتی که ما از آن دفاع میکنیم ،وحدتی است دربرابر دشمن مشترک که انها ریشه اسلام یعنی پیامبری و کتاب قران را هدف قرار داده اند و درصدد خشکاندن آن هستند و هر مساله و حرکتی یا باعث تقویت ریشه یا بالعکس باعث خشکیدن آن میشود.ما از اعتقادات خود کوتاه نمیاییم اما این عین بی خردی وسفاهت است که اعمالی انجام دهیم که دشمن مشترک بهروری ابزاری کرده و به هدف خود نایل اید.دعوت مسلمانان به اتحاد و اخوّت، در آیات متعددى مورد تأكید قرار گرفته است كه یکی از انها راتوضیح میدهم.

 آیه اعتصام به حبل الله

«و اعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرّقوا واذكروا نعمت الله علیكم إذ كنتم أعداءً فألّف بین قلوبكم فأصبحتم بنعمته إخواناً و كنتم على شفا حفرة من النّار فأنقذكم منها كذالك یبیّن الله لكم ایاته لعلّكم تهتدون(1) همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراكنده نشوید و نعمت خدا را بر خود یادكنید آن گاه كه دشمنان یك دیگر بودید، پس میان دل هاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شدید و بر كنار پرتگاه آتش بودید كه شما را از آن رهانید. این گونه، خداوند، نشانه هاى خود را براى شما روشن مى‏كند باشد كه شما هدایت یابید».

مراد از برادرى در این آیه، برادرى ایمانى است. مسلمانان با یكدیگر برادرند چون هر یك از آنان همان چیزى را قصد و طلب مى‏كند كه دیگرى در پى آن است.

امیر مؤمنان (ع) در نامه‏اى به مالك اشتر، او را به رفتار رحیمانه با زیر دستان سفارش كرده و برادرى دینى و ایمانى و ى را با مسلمانان مطرح ساخته است: «فَإِنّهم صِنفان إِما أَخ لَك فىِ الدّین(2) مردم و رعیّت دو صنفند یا برادر دینى تو هستند».

اعتصام به حبل الهى، راه را براى صعودى جمعى فراهم مى‏آورد و پیامبر (ص) كه به تنهایى مى‏تواند تا «قاب قوسین أو أدنى»(3) پرواز كند، مأمور مى‏شود كه امّتى را در این پرواز مدد رساند تا دیگران نیز پر و بال بگشایند و مجموعه‏اى متشكّل از امّت و امام، هماهنگ و منسجم را ه قرب حق را در پیش گیرند «: واخفض جناحك لمن اتّبعك من المؤمنین(4)

پس، سیر الى الله صعود است و صعود وسیله مى‏طلبد «یا أیّها الذین آمنوا اتّقوا الله وابتغوا إلیه الوسیلة وجاهدوا فى سبیله لعلّكم تفلحون»(5) و وسیله همان «حبل الله» یعنى «دین» است.

اعتصام جمعى و اتحاد و هماهنگى و انسجام بر محوریت حبل الاهى، موجب مى‏شود همگان در برداشتن بار سنگین مسوؤلیت با نشاطى فزاینده مشاركت داشته باشند و بر اساس «فَإِنّ یدالله مَع الجماعة(6)(قدرت الهی در جماعت پدیدار میشود) با قدرتى افزون تر، رسالت الاهى خویش را به انجام برسانند.

 

 

 


 

پ.ن1 آل عمران/ 103

پ.ن2 نهج البلاغه، نامه 53، بند 9

پ.ن3 سوره نجم، آیه 9

پ.ن4 شعراء/ 215

پ.ن5 مائده/ 35

پ.ن6 نهج البلاغه. خطبه 127

پ.ن7امام زمان (عج) همه مردم را باهم متحدمیکند و در سایه ایشان برای عبادتی دست جمعی میکنند وعبادت جمعی همیشه ارزش بیشتری تا فردی دارد

 





طبقه بندی: اخلاق اسلامی، 
برچسب ها: وحدت، عبادت، اهل سنت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 9 اسفند 1388 | توسط : قطره | نظرات()