"همیشه می توان تولدی دوباره داشت..به روز شدن شبهای یکشنبه "
با سلام خدمت دوستان گرامی بعد از یک غیبت ضغری دوباره فعالیتم در وبلاگ شروع شده امیدوارم دوباره قطع نشه
این پست جدید رو اختصاص دادم به مقاله ای که چند سایت معتبر اون رو منتشر کردند . امیدوارم شما اون رو مطالعه کرده و نظر خودتونو در وبلاگم بدید.


اما چکیده مقاله:
در گذشته روان‌شناسان شخصیت افراد را محصول تأثیرات ژنتیکی و فردی می‌دانستند اما بر اثر گذشت زمان این مطلب برای ایشان اثبات گردید که محیط اجتماعی نیز در روحیه و شخصیت‌سازی افراد نقش تعیین کننده‌ای برعهده دارند. از خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی گرفته تا مدرسه، دوستانِ همسالان و نهادهای مختلف اجتماعی ... همگی به عنوان بازیگران شخصیت ساز انسان به شمار می‌آیند.
  در مورد ایجاد روحیه‌ی مصرف‌گرایی و رفاه طلبی ابتدا باید از ایجاد روحیه‌ی مقایسه‌گر، سخن به میان آورد که شخص خود را با افراد دیگر جامعه بدون در نظر گرفتن شأن، شخصیت و درآمدهای اقتصادی، مقایسه کرده و مصرف کردن را نوعی ارزش قلمداد نماید. از عوامل تشدید کننده‌ی این نوع تصور می‌توان نقش رسانه‌های جمعی و تبلیغات مصرف‌گرایی که آن‌ها در سطوح مختلف زندگی ارایه می‌کنند، نام برد.یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بین عامه‌ی مردم، مسؤولان و افرادی هستند که جزو خواص جامعه نام برده شده و جامعه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از آن‌ها خط فکری می‌گیرد.
  بنابر حدیث مشهور پیامبر(صلی‌علیه‌و‌آله) «الناس علی دین ملوکِهم [1]و حدیث شریف امام علی(علیه‌السلام)، الناس باُمرائِهم اشبه منهم بآبائِهم [2]یعنی مردم بر دین ملوک خویشند و مردم به امیرانشان شبیه‌تر هستند تا به پدرانشان» یکی از عوامل مهم ایجاد روحیه‌ی مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی در بین مردم، مسؤولان نظام و مدیران ارشد آن می‌باشند که هرچه از مرتبه‌ی خاص‌تری در نظام برخوردار باشند، تأثیرگذاری آن‌ها بیش‌تر است.
 بنابراین ابتدا باید مسؤولان نظام اسلامی متوجه ارزش‌های ساده‌ی زیستی باشند و مردم این موارد را به طور عینی در زندگی آنان مشاهده کنند سپس مردم از آنان با الفاظ زیبا، زهد و ساده زیستی را استماع کنند. اگر مردم مشاهده کنند که تصمیم گیرندگان آن‌ها، خانواده و وابستگانشان به الفاظ خود مقید هستند آن‌گاه می‌توان در جامعه روحیه‌ی قناعت، ساده زیستی و زهد را نهادینه کرد و در دراز مدت توقع داشت عامه‌ی مردم روحیه‌ی مصرف‌گرایی مفرط را ارزش قلمداد نکنند، چرا که افراد تحت تاًثیر فضای فرهنگی هستند که در آن زندگی می‌کنند.
 پی نوشت
  1.. بحار الانوار، علامه مجلسی، ج 10، ص 8.
 2.بحار الانوار، علامه مجلسی، ج 78، ص 46، روایت 57، باب 16.




طبقه بندی: مقالات، 
برچسب ها: مقالات، اشرافی گری، مصرف گرایی، خواص، دنیا طلبی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 27 شهریور 1390 | توسط : قطره | نظرات()